Ankieta feedbackowa – wyniki

Jak pamiętacie, kilka dni temu poprosiłem Was o wypełnienie obszernej ankiety odnośnie mojego prowadzenia. Dzisiaj zebrałem częściowe wyniki z ostatnich kilku dni i muszę powiedzieć, że było tam kilka rzeczy, które mnie zaskoczyło albo których się nie spodziewałem. Można więc powiedzieć, że ankieta dobrze spełniła swoje zadanie. Otrzymałem od was nie tylko słowa krytyki, ale również konkretne rady co mogę zrobić, aby było lepiej, za co bardzo Wam dziękuję! Chciałem tutaj przedstawić małe podsumowanie dotychczasowych wyników wraz z moim komentarzem. Wypisałem sobie rzeczy, które najbardziej Wam się podobały oraz te które są najbardziej do poprawki. Czasem bywało że ta sama rzecz jednocześnie podobała się Wam i nie podobała (np. mała ilość mechaniki), ale w takich przypadkach wynika to albo z konkretnych sesji, w których u mnie graliście.

Klimat

Bardzo chwaliliście klimat na moich sesjach, wspominając szczególnie te w konwencji horroru (Kiedy Rozum Śpi) i humorystycznej (np. San Escobar), ale zauważyliście również, że mam problem z tworzeniem sytuacji z wysokim tempem rozgrywki i napięciem, które dawałoby się odczuć graczom. Muszę powiedzieć, że nie jest to coś, co sam u siebie zauważyłem, ale rzeczywiście tak jest bo na palcach jednej ręki niezbyt ostrożnego drwala mogę policzyć sesje gdy udało mi się narzucić graczom takie tempo. Te sesje wspominam bardzo dobrze, więc jest to rzecz, której definitywnie muszę się nauczyć do PMM.

Gracze

W przypadku osi mg – gracze było sporo podobnych uwag po obu stronach, co tylko świadczy o tym jak bardzo subiektywna jest to kategoria i że zwyczajnie zalezy ona od tego kto jest na sesji. Większość z was pochwaliła, że jestem mg przyjaznym graczom i pozwalam im na współtworzenie zarówno historii jak i samego świata, ale według innych jestem zbyt pobłażliwy przez co czasami jeden gracz kradnie całą sesję a inni nie mają za wiele do powiedzenia. Rzeczywiście, to jest coś z czym zacząłem (próbować) walczyć dopiero niedawno bo mam takiego jednego ancymona na sesji w D&D, który jest prawie drugim mg. Jeśli ktoś taki przyszedłby mi na sesji w PMM, to miałbym zaorane, więc to ważna kwestia, którą muszę dobrze opanować. To samo dotyczy offtopicu na sesji, bo nie dość że nie kontroluję go za dobrze u graczy, to jeszcze czasami sam biorę w nim udział. Na szczęście to zdarza się już coraz rzadziej,

Fabuła

Kolejna kategoria obfitująca w sprzeczne opinie, ale wiem z czego to wynika. O ile pochwaliliście moją kreatywność i to że jak się przygotuję, to fabuła sesji jest bardzo fajna, to zwróciliście też uwagę, że improwizacja nie zawsze wychodzi mi za dobrze. Absolutnie zgodzę się z tym, improwizując często wpadam w te same tory, co z resztą choćby wydarzyło się na wczorajszej sesjim, gdzie walka z magiem była zupełnie podobna do poprzedniej walki z magiem. Kolejną sprawą jest, że chociaż pochwaliliście moją otwartość na pomysły graczy, to zauważyliście, że czasem w takiej sytuacji ciężko mi się odnaleźć i ruszyć dalej z fabułą i tu też potwierdzam moją winę. Całe szczęście, wpływ tego wszystkiego na PMM powinien być znikomy ponieważ będę bazował na przygotownych wcześniej scenariuszach, z których część prowadziłem już kilkakrotnie.

Opisy

Według was robię świetne opisy, ciekawe, bogate i spójne z konwencją sesji. Problem polega na tym, że robię ich za mało, czasem bardzo za mało. W ferworze sesji często zapominam o tym, że wypadałoby choć kilkoma słowami opisać to jak wygląda sytuacja. Mnie samego drażni to w prowadzeniu u innych MG, więc wiem jak duży to problem. To chyba jednaj z ważniejszych rzeczy to poprawienia przed konkursem.

Mechanika

Prowadząc od kilku lat Fate Core i aktywnie próbując zrozumieć z niego coraz więcej mam stopniowo coraz mniej problemów z mechaniką na sesjach, ale waszym oczom nie umknęło to, że gdy nadchodzi walka to nawet najlepsza mechanika nie pomaga i zaczyna się przerzucanie się kostkami. Ja widzę w tym raczem problem z brakiem opisów, szczególnie takich, które podtrzymywałyby napięcie, niż słabość mechaniki per se.

NPC

Punkt przedostatni i coś, co zebrało same tylko negatywy. Czyli bohaterowie niezależni. Wiedziałem, że czasem ich nie odgrywam albo nadaję im za mało cech charakterystycznych, ale dopiero ta ankieta uświadomiła mi jaka jest skala tego problemu. Gdy się tak zastanowię, to rzeczywiście tak jest. Bywa że szczególnie przemyślane postacie mają jakąś osobowość i emocje, ale wciąż większość statystów to papierowe ludziki. To najważniejsza rzecz, z którą będę musiał sobie poradzićdo PMM.

Światło i dźwięk

Ostatnia kategoria niemal bez pozytywów. W kwestii rekwizytów spodziewałem się słabych not bo na mojej sesji zwykle ich nie ma i nawet dziwiłem się tylu wysokim ocenom, ale światło i dźwięk to inna sprawa. Wydawało mi się, że mam fajnie opracowany system puszczania muzyki, ale nie – grzebanie w komórce w poszukiwaniu playlisty za bardzo przeszkadza a muzyka, którą puszczam jest za cicho aby cokolwiek znaczyć na sesji. Jestem tym totalnie zaskoczony. Wynika to pewnie z tego, że w pokoju gdzie zwykle prowadzę głośniki są za mną a gracze przede mną, więc dla mnie ta muzyka zwykle jest głośniejsza. Oceniliście też nisko moje operowanie światłem na sesji, ale to rzeczywiście jest coś o czym pamiętam nie zawsze. Czasem wychodzi to super a (szczególnie ostatnio) nie stosuję tego wcale. Grunt to o tym pamiętać w czasie konkursu :)

Podsumowując, moje największe problemy to zbyt mała ilość opisów i za słabi bohaterowie niezależni. Podciągnięcie tego na pewno znacząco poprawi jakość moich sesji a reszta problemów ma wobec nich znaczenie drugorzędne (no może poza równym dzieleniem uwagi na graczy). Jeszcze raz dziękuję wszystkim za udział w ankiecie! Pozostaje ona jeszcze otwarta, więc jeśli kto nie zdąrzył uzupełnić jej dotąd, to zachęcam bo będę sprawdzać czy nie nadeszły jakieś nowe odpowiedzi. Zachęcam tym bardziej, jeśli chcecie wspomnieć o czymś, czego nie poruszyłem w tej notce a co Waszym zdaniem wydaje się istotnym problemem. Dzięki!


Notice: Korzystanie z get_currentuserinfo uznawane jest za przestarzałe od wersji 4.5.0! Zamiast tego użyj wp_get_current_user(). in /home/deploy/radowit.net/radowit.net/cgi/wp-includes/functions.php on line 3830