Fate – nieznane rewiry

Od paru lat prowadzę sesje na mechanice Fate Core i możnaby pomyśleć, że po takim czasie system będę znał już całkiem dobrze. Ale nie, nie znam. Fate jest prostą mechaniką, ale jej prostota sprawia właśnie, że mam tendencje do redukowania jej jeszcze bardziej. Z tego powodu niedawno zacząłem nową kampanię w Fate Core, w której chcę wypróbować wszystko co oferuje ten system i spróbować w jak największym stopniu stosować wszystkie pomijane dotąd zasady.

Oczywiście mam za sobą pewne przygotowania. Z podręcznika Fate’a wyciągam wszystkie użyteczne informacje, aby z nich stworzyć mapy myśli i tabelki które podsumują całą mechanikę i będą wygodnym kompendium zasad. W tym poście chciałbym podsumomwać rzeczy, których dotąd nie używałem wraz ze słowem komentarza. Zainspirował mnie post na blogu 3k10 Co zgrzyta w Fate?, który zwrócił uwagę na to, że jeśli z czegoś nie korzystam to może nie jest to moje lenistwo, ale czasami też coś co u mnie zgrzyta.

Drabinka przymiotników

Do każdego poziomu umiejętności w Fate jest odpowiedni przymiotnik (np. +1 to „średni”). Nigdy nie pokusiłem się o to, aby zapamiętać te wszystkie przymiotniki i siłą rzeczy również moi gracze głównie operują na liczbach. Nie wiem więc czy gdybym zaczął naciskać na ich używanie, to ta wersja by się sprawdziła.

Aspekty gry

Zasady tworzenia podstawowych informacji o świecie sesji. Może raz z tego skorzystałem wcześniej i chyba nie weszło mi to w krew głównie dlatego, że nie używałem potem stworzonych w ten sposób aspektów. Tym razem napisaliśmy aspekty na tablicy, każdy je widzi i każdy może użyć i rzeczywiście to się dzieje.

Umysłowe konflikty

To taka dziwna kategoria konfliktu w Fate. Na pierwszy rzut oka wygląda to jak w Wolsungu – mamy hapeki do konfliktów społecznych. Tyle że to nie są konflikty społeczne tak do końca bo np. dyskusje załatwia się rywalizacją (ang. contest). Przykłady z podręcznika mówią o tym, że np. w wyniku użycia umiejętności Prowokacja możemy dostać mentalne rany i konsekwencje. Czyli te mentalne obrażenia to coś co burzy wewnętrzny spokój postaci. Coś jak choroby psychiczne, ataki paniki etc.

Ekonomia Punktów Fate

Wydaje się to dziwne, że w systemie opartym na tych punktach ja nie wspieram ekonomii punktów, ale już wszystko tłumaczę. W moich dotychczasowych sesjach to wyglądało tak, że punkty Fate pełniły raczej rolę punktów szczęścia, którymi można sobie wspomóc rzut jak coś pójdzie nie tak. Bardzo rzadko tworzyłem aspekty sytuacyjne licząc, że będę o nich pamiętał i ułatwię graczom odpowiednie testy w przyszłości, Ale to zupełnie nie tak! Bez zapisywania tych wszystkich karteczek to jak nie Fate. Robi się z tego bardziej takie Savage Worlds ze zmienioną mechaniką rzutów. Dlatego jest to rzecz, którą głównie chcę się zająć w obecnej kampanii. Żeby w końcu prowadzić prawdziwego Fejta a nie jego wynaturzoną wersję.

Wyzwania i rywalizacje (ang. challenges, contests)

Jeśli tak jak ja czasami masz takie wrażenie, że na Twoich sesjach graczom różne rzeczy idą zbyt łatwo, to znak że prawdopodobnie brakuje ci wyzwań i rywalizacji. Polega to ni mniej ni więcej na czymś jak walka, ale w której używamy róznych innych umiejętności a wygrywamy zdobywając trzy sukcesy. To nadaje się do bardzo wielu sytuacji niezwiązanych z walką – ucieczek, dyskusji, tworzenia czegoś, a nawet przyspieszonego przygotwywania jakiejś akcji zanim przeciwnicy stworzą swoje umocnienia. Wyzwania to po prostu rywalizacje, w których nikt bohaterom nie przeszkadza aktywnie (ale np. tonie statek albo kończy się czas). To coś, czego bardzo mi brakowało mimo to, że cały czas było to dostępne w systemie.

NPC

Fate ma swój system do tworzenia NPCów różnych kategorii. Od najsłabszych pionków do głównych bossów. Ja jak dotąd stosowałem coś dużo prostszego – ustalałem jaki poziom umiejętności ma NPC i wszystkie umiejętności zgodne ze swoją profesją miał na takim poziomie. Czyli np. jakiś podrzędny zakapior z gildii złodziei mógł mieć strzelanie, skradanie i atletykę na +2 a wszystko inne na 0. Ponieważ chciałem wypróbować fejtowy sposób na postacie niezależne, to stworzyłem sobie karty npców (na jednej stronie A4 zmieści się tam 5 albo 6) żeby łatwiej mi było ich notować.

Podział na sceny

Kolejna rzecz, która miałem nadzieje, że samoistnie zacznie działać. W Fate wielokrotnie wspomniana jest scena jako podstawowy budulec sesji i praca MG ma polegać właśnie na tym, że on te sceny otwiera i zamyka. Jest to o tyle ważne, że do scen przypisane są limity punktów, są też zdolności działające raz na scenę. Gdy o tym myślę, to przypomina mi się to ile gracze potrafią spędzić czasu na siedzeniu w karczmie (albo staniu na środku ulicy) i rozmawianiu o tym co zrobić dalej. Fate wydaje się nie mieć na to miejsca. Lecimy z fabułą i coś się ma dziać, Jestem w stanie to zrozumieć bo czasem gracze snują takie teorie, że mózg wychodzi uszami i idzie na kawę, ale w ten sposób bardzo też ubogacają sesję pokazując swój punkt widzenia na te sprawy. Będę musiał bardzo przemyśleć to co chcę z tym zrobić

Dodatki (ang. Extras)

Z dodatkami jest tak, że na początku trudno jest zrozumieć po co one są i co robią. Czytam ten rozdział o nich raz na jakiś czas i gdy już mi się wydaje, że wiem o co chodzi, to potem się okazuje, że jednak nie. Może to przez to jak bardzo są one elastyczne i że właściwie można tam upchnąć cokolwiek. Mogą wyglądać jak umiejętność, mogą wyglądać jak sztuczka, mogą mieć rany a mogą być czymś zupełnie innym. Będą chciał używać ich trochę częściej, ale najpierw chyba wymyślę trochę przykładowych zeby upewnić się, że dobrze to rozumiem.

Przede mną jeszcze dużo nauki i prób żeby niby taki prosty i łatwy system jak Fate Core ogarnąć w całości. Jest to tym bardziej niepokojące, że następny na liście jest D&D 5, chociaż jego komplikacja będzie bardziej kwestią ilości różnych opcji mechanicznych niż samego prowadzenia rozgrywki, więc może będzie prościej. Trzymajcie kciuki!

Przy okazji mały komunikat. Stworzyłem kiedyś grupę Fate Core Wrocław do wymiany doświadczeń, ale nie była zbyt aktywna (może zbyt wąski temat i zbyt mały obszar), więc ostatnio przezmianowałem ją na Fate Core PL i zapraszam wszystkich fanów Fejta na dyskusje poświęcone temu systemowi :) Fate Core PL

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close