Losowe lochy

Gdy pierwszy raz czytałem Przewodnik Mistrza Podziemi do D&D od razu pomyślałem, że przecież te wszystkie losowe tabelki do generowania lochów i miast można by przerzucić do jakiegoś programu, który całą robotę wykona za MG. Udało mi się nawet zrobić arkusz w Excelu do generowania miast (włącznie z poziomami npców), ale nie odważyłem się nigdy zabrać za generowanie całego lochu. Może dlatego, że oprócz losowania poszczególnych pokoi trzeba było jeszcze wygenerować sam labirynt.

Są jednak na świecie ludzie, którzy trudnią się tą sztuką. Powstają różne algorytmy i sposoby – od losowego rysowania korytarzy sal po układania labiryntów z gotowych klocków z przejściami w tych samych miejscach. Ilość rozwiązań daje do myślenia, zwłaszcza że nigdy nie poprowadziłem udanej sesji w oparciu o losowy loch. Próbowałem, ale to nie jest takie proste. Losowy loch robi za nas część roboty, ale i wymaga żeby połączyć te wszystkie randomowe lokacje w spójną całość i dodać jakieś elementy fabularne (chyba, że zależy nam wyłącznie na rozwałce).

Do generowania lochów wróciłem jakiś czas później, gdy na studiach pisałem projekt zaliczeniowy na programowanie obiektowe. Postanowiłem zrobić prostą grę, w której gracz przechodziłby labirynt, stawiał czoła potworom i zdobywał skarby. Nie był to nawet rougelike. To miała być tekstowa gra, w której decydujemy tylko którym korytarzem pójdzie nasza postać. Dodatkowym ficzerem miała być możliwość śledzenia postępów na ekranie labiryntu, który pokazywałby postęp naszej wędrówki. Wtedy to właśnie sięgnąłem po algorytm jednego z losowych generatorów lochów, a konkretnie ten napisany przez Jamisa Bucka, który algorytm opisał na swoim blogu.

Potem nie korzystałem już z losowanych lochów, co jednak nie zmienia faktu, że gdy znajdę jakiś generator, to z zainteresowaniem przyglądam się jego działaniu. Generatory lochów zawsze będą stanowić dla mnie pewną dziwność, niezrozumiałe kuriozum światka rpg, ale również ciekawy fenomen.

Poniżej przedstawiam listę generatorów lochów z kilkoma słowami komentarza. To nie jest ranking.

  • Jamis Buck’s Dungeon Generator – wspomniany w treści wpisu. Generuje loch, opisy pokojów i potwory i jest konfigurowalny wieloma różnymi zmiennymi. Twórca udostępnił jego kod źródłowy na Githubie.
  • Donjon – nieco bardziej zaawansowany generator. Jego mapka pokazuje więcej szczegółów, ma kilka opcji ściągnięcia całego wygenerowanego kontentu (plik dla graczy, plik dla MG)  i daje możliwość umieszczenia na mapce schodów.
  • Maze generator – generator labiryntów. I tylko labiryntów. Dobry raczej do zagadek dla graczy niż faktycznych lokacji do sesji.
  • Dave’s mapper – generator składający labirynt z gotowych klocków o wyjściach w określonych miejscach. Tworzy dużo ciekawsze mapy niż pozostałe generatory, ale jakość wykonania poszczególnych elementów jest różna. Nie generuje co prawda zawartości poszczególnych sal, ale sama ilość i jakość pomysłów daje sporo inspiracji.
  • Random Dungeon Map Creator – generuje loch podobny do Dungeon Generatora, ale skupia się na wizualnej stronie samej mapy – możemy wybrać różne rodzaje tła i kolory.
  • Risus Monkey’s Random Map – tak jak Dave’s mapper składa loch z gotowych elementów. Mapa po wygenerowaniu wygląda bardzo spójnie (nie widać punktów łączenia).
  • Wizards’ Random Dungeon Generator – oficjalny generator lochów Wizard’s of the Coast. Możliwy jest wybór podręczników do D&D, na podstawie których generowana jest zawartość lochu.
  • Inkwell’s Random Dungeon Generator – kolejny generator składający loch z elementów. Tło lochu wygląda jak kartka zeszytu w kratkę.

I jak? Chcecie już poprowadzić losowy loch? :)

  • Ja mam raczej złe doświadczenia z losowymi lochami, lepiej mieć porządny pomysł i przemyślany design.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close