Copernicon

We wrześniu jak zwykle miałem dylemat – Copernicon czy Bachanalia Fantastyczne? W tym roku wybrałem ten pierwszy bo dawno nie byłem w Toruniu i trochę stęskniłem się za Miastem Kopernika. Wyprawa daleka, więc wyjechałem już w piątek rano a wróciłem późnym wieczorem w niedzielę. Wyruszałem na Copernicon bez oczekiwań. Liczyłem na to, że pogram ze Squidem z Suburbię albo Splendora i potrolluję erpegowe prelekcje. Udało się zrobić dużo więcej.

Pod względem jakości erpegowych prelekcji tegoroczny Copernicon bije na głowe wszystkie inne konwenty, na których byłem w tym roku (w tym ten, który sam organizowałem, doh!). Wiecie, nie było tego dużo, ale mimo wszystko. Była tylko jedna prelekcja, na której miałem ochotę trzasnać prelegentowi w twarz i wyjaśnić jak bardzo się myli, ale wytrwałem do końca.

Pod względem sesji RPG było już trochę gorzej. Wiem, hejtuję bo nie można było zgłaszać sesji w czasie trwania konwentu. Było trochę sesji zgłoszonych wcześniej. Pobujałem się trochę z Orient Expressem, dzięki któremu stwierdzam, że jednak Fiasco nie jest tak bardzo złe jak myślałem po mojej pierwszej sesji w tym systemie dawno temu. Nasza superbohaterska sesja nie była może pełna akcji, ale na pewno emocjonująca i zabawana (może to dlatego, że chociaż grało czterech facetów to mieliśmy dwa romanse między postaciami?).

A wracając do prelekcji. W sumie byłem na sześćiu.

Zostań super MG w 60 minut – Piotr Skobel (Master Mind)

Tak bardzo żałowałem, że siedząc na tej prelekcji nie miałem na sobie firmowej bluzy z napisem „Superhero” na klacie. Trolling byłby pierwszej wody. Prelekcja Piotra miała wszystko, czego można oczekiwać bo dobrym wykładzie motywacyjnym. Najpierw wyjście od naszych przekonań, pokazanie jak są absurdalne i doprowadzenie do wniosku, który wydał się w tym kontekście oczywisty, na koniec radosny call to action. W skrócie chodziło o to, ze zebraliśmy wspólnie około 50 cech, które powinien posiadań „dobry MG”. Potem Skobel stwierdził, że to bez sensu. Że w takim razie nie ma nikogo takiego, kogo można nazwać dobrym MG, bo jak świetnie opisujesz i dobrze znasz mechanikę, to na przykład możesz być słabym empatą i sorry amigo. Powiedział też, że zamiast skupiać się na dorastaniu do cudzych oczekiwań lepiej jest robić, to w czym jest się dobrym. To nie nudzi i rozwija. Spełnianie oczekiwań innych jest dużo mniej satysfakcjonnujące. Wiem, że to brzmi jak „mądrość z plakatu z kotem”, ale trochę daje do myślenia. Raz na jakiś czas warto sobie o tym przypomnieć.

Prelekcja o nieumarłych – Piotr Skobel (Master Mind)

Tu mamy inny rodzaj prelekcji – analizę. Piotr rozwodzi się nad tym, kim właściwie są nieumarli, jakie są ich rodzaje (nie „biologiczne”, ale pod kątem dążeń i egzystencji) i wywodzi z tego jeden najważniejszy wniosek, że bycie umarlakiem jest słabe i tego co chce każdy żywy trup, to żyć znowu. Bo życie jest mocne i fajne. Fajna prelekcja żeby przemyśleć bardziej postać istotnego nieumarłego z kampanii. Bo po co robić kolejnego Draculę albo (o zgrozo) Edwarda?

Warsztaty dla MG – Michał Selke

Tytuł prelekcji zmylił wiele osób. Mnie też, dlatego dotarłem na nią dopiero w czasie drugiej godziny trwania. Żałuję, tak bardzo żałuję. W drugiej godzinie Michał mówił o narzędziach MG. Prawie każde z tych narzędzi było mi znane albo stosowałem je nieświadomie. On jednak połączył to wszystko w jeden system i pokazał, jak korzystać z tych narzędzi razem. Przykład? W moim poście o agile i rpg powiedziałem o backlogu – czyli liście losowych motywów do użycia na sesji. Michał nazywa je Puzzlami. O puzzlach mówili co chwilę opisując inne narzędzia – skrzynie, bagna i haki. Nie chcę tu się za bardzo rozpisywać. Wszystkie te techniki (i wiele więcej) będą opisane w podręczniku do Void Dancers.

Prelekcja o wywoływaniu strachu – Kamil Wiśniewski

Zawsze miałem problem z wywoływaniem strachu u graczy. Tak, u graczy. U postaci łatwo wywołać strach. Kamil opowiadał natomiast o tym, jak sprawić, żeby gracze też zaczęli się bać. Sporo z nas zapewne zapomniało w dobie nowoczesnych mechanik do erpegów, że strach wciąż zależy tylko od klimatu i opisu i żadne rzuty na obłęd, stany i aspekty nie pomogą. No, chyba że gracz będzie się bać, że postać mu zginie, ale to strach trochę innej kategorii. Kamil opisał ni mniej ni więcej a tricki stosowane przez reżyserów kina grozy związane z opisem i przedstawieniem świata, ale wspomniał też o czymś jeszcze, o czym nie słyszałem już bardzo dawno. O „programowaniu graczy”. Działa to tak, że MG wykonuje pewne czynności razem z opisem (np. stuka w stół gdy ktoś idzie za graczami). Potem sama ta czynność, bez opisu, sprawia że gracze wiedzą, że coś się dzieje. Podobnie z muzyką – główny duch w sesji ma swój motyw muzyczny i gdy tylko gracze słyszą muzykę, to od razu wiedzą, że trzeba uciekać.

Nowa stara szkoła – Squid

Nigdy nie rozumiałem starej szkoły. Jako dziecko dedków i Baldur’s Gate’a wszedłem do świata erpegów przyzwyczajony do tego, że mechanika zna odpowiedź na wszystko. Stara szkoła zdawała się być jakimś dinozaurem, czymś starym i niezrozumiałem. Próbowałem czytać o tym artykuły, ale dalej nic nie rozumiałem (może dlatego, że to długie i nudnawe artykuły były). Squid pokazał wszystko w punktach, opisał główne cechy nurtu. Zacząłem rozumieć, że można lubić starą szkołę nie tylko ze względu na hejt na wszystko co nowe. A potem Squid powiedział, że stara szkoła się skończyła i opowiedział o nowej starej szkole. I to był już konkret. Nawet po rozjaśnieniu, stara szkoła wciąż wydawała mi się dziwna i nieodpowiednia dla mojego stylu prowadzenia. Co innego nowa stara szkoła. Skupienie na świecie, minimalizm, pragmatyzm, zerwanie ze stereotypami. To jest coś, na czym można budować erpegi.

Tak, pisałem o sześciu prelekcjach. Jednak jako że szósta prelekcja to ta słaba, to nie mam zamiaru o niej wspominać. Nic z niej nie wyniosłem.

Słowem podsumowania. Polecam Copernicon. I polecam następne Dni Fantastyki, bo bardzo będę chciał na nie zaprosić prelegentów, o których wspomniałem w tej notce.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close