10 tricków dla mg i graczy

Dzisiaj, z braku innych pomysłów, przedstawiam 10 patentów, które pomagają mi na sesjach (dobra, część z nich dopiero czeka na zastosowanie albo stosowałem tylko raz, ale łączę z nimi wielkie nadzieje). Jeśli z tych tricków interesują cie wyłącznie te przeznaczone dla graczy, to możesz od razu przejść do dziesiątego. Ale właściwie czemu miałbyś? Przeczytaj wszystkie i bądź przygotowany (a może niektóre z nich zainspirują również Ciebie?).

Wiem, że pewnie nie wszystkie są świeże i oryginalne, ale łączy je wszystkie jeden fakt. Wiem, że działają.

  1. Lista imion i nazwisk
    Jeśli o tym pamiętam, to przed sesją przygotowuję sobie listę imion i nazwisk (lub przydomków) dla postaci niezależnych. Uwierzcie mi, nawet w modernowej kampanii, w której teoretycznie pasować będzie dowolne imię i nazwisko znane z życia, ciężko wymyślić coś ciekawego na poczekaniu. W przypadku imion fantasy można użyć generatorów imion z sieci albo imion przykładowych z podręcznika. W przypadku rzeczywistych – strony Behind the Name albo (co też się sprawdza dość dobrze) – wypisać z pamięci po jednym imieniu męskim, żeńskim i nazwisku dla każdej litery alfabetu.
  2. Głos postaci niezależnej
    Jeśli tak jak ja, masz problem z pamiętaniem o odgrywaniu głosu postaci niezależnych, możesz użyć tej sztuczki. Polega ona na spisaniu sobie wcześniej kilkunastu lub kilkudziesięciu karteczek z imionami postaci z filmów/gier o charakterystycznym głosie. Możesz losować głos dla postaci z tych kartek a ważniejszym enpecom przypisać jakiś głos na stałe.
  3. Imiona postaci i graczy
    Gdy kampania dopiero się zaczyna albo grasz na konwencie z ludźmi, których widzisz pierwszy raz w życiu, ciężko jest Ci od razu zapamiętać imiona wszystkich postaci i graczy. Ja biorę wtedy czystą kartkę i umieszczam na niej te wszystkie imiona w takich miejscach, żeby odpowiadały temu jak gracze siedzą przy stole. Wtedy, gdy potrzebuję dowiedzieć się jak ktoś się nazywa, patrzę na jego pozycję na kartce i nie muszę kolejny raz pytać.
  4. Tworzenie postaci ze skojarzeń
    To pomysł, który przyspieszy wymyślanie postaci przez graczy, gdy zależy Ci na czasie. Świetnie się sprawdza na wszelkie jednostrzały. Patent polega na tym, aby przed sesją przygotować kilka dziwnych przedmiotów (tyle ile graczy, lub więcej). To mogą być figurki, ozdobne świece, sztućce, księgi, zegarek, stara komórka … Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia i konwencja. Potem poleć graczom, aby wybrali sobie po jednym przedmiocie. Gdy wybiorą powiedz, że mają zrobić postać w jakiś sposób z nim powiązaną. Efekt jest taki, że nie tylko postacie wymyślane są szybciej, ale często są też dużo ciekawsze niż te wymyślane na poczekaniu bez pomocy rekwizytów.
  5. Tło wydarzeń
    Stosuję czasem ten pomysł, gdy część graczy ma się znacznie spóźnić na sesję. Aby nie marnować czasu na czczą gadaninę prowadzę krótką scenę, w której obecni gracze odgrywają role postaci niezależnych. Scena rozgrywa się równolegle do wydarzeń na sesji i bohaterowie w trakcie gry dowiadują się o tym, co się stało. Tak na przykład, urzędnik który legalizował pobyt jednego z bohaterów w Wielkiej Brytanii i zaczął coś podejrzewać, został potem napadnięty w drodze do domu. Nie brzmi to zbyt ekscytująco, ale bohaterowie dowiedzieli się, że ich przeciwnicy wiedzą o nich dużo więcej, niż mogłoby się wydawać.
  6. Klepsydra
    Kup klepsydrę. Najlepiej minutową albo z jeszcze krótszym czasem. Gdy gracz zaczyna za bardzo kombinować w czasie swojej tury w walce po prostu ją obróć. Nie patrz na niego groźnie, nie licz do dziesięciu, nie poganiaj. Obróć klepsydrę i przejdź do następnego gracza gdy piasek się przesypie. Oczywiście zadbaj o to, aby klepsydra leżała w miejscu widocznym dla graczy.\
  7. Muzyka na sesję
    Jest wiele miejsc, w których znajdziesz typową muzykę pasującą do jakiegoś klimatu. Wystarczy poszukać playlisty „RPG chillout music” albo „Horror music” na Youtube i masz godzinę muzyki pasującej do wybranych realiów. Jest też Tabletop audio z zawartością dedykowaną pod erpegi. Konfigurowalne dźwięki natury znajdziesz na stronie Nature Sounds for Me – mają nawet aplikacje na smartfony.
  8. Żetony
    Tego tricku jeszcze nie stosowałem, ale przymierzam się do niego. Zainspirował mnie znajomy, który jako żetony do Neuroshimy stosuje łuski po nabojach. Do Deadlands oczywiście najbardziej pasują chipy pokerowe a do innych systemów z pewnością da się znaleźć również coś pasującego. Kryształki jako punkty mocy? Małe zębatki z zegarków jako żetony do Wolsunga? Znaki starszych bogów z Arkham Horror jako żetony do gry w klimatach Zewu Cthulhu? Liczy się pomysł.
  9. Świeczki i szklanki
    Pomysł, który podpatrzyłem u Nurglinga. Same świeczki dają zwykle za mało światła, jeśli chcemy jeszcze móc czytać notatki i karty postaci. Jednak gdy obstawimy świeczkę przezroczystymi szklankami, to szkło rozproszy światło i w pokoju zapanuje półmrok zamiast totalnych ciemności. Z jednej strony – wciąż jest klimatycznie, z drugiej – jest wystarczająco jasno aby przeczytać najważniejsze rzeczy.
  10. Łatwe gadżety dla postaci
    Chcesz zwiększyć immersje podczas sesji, chcesz bardziej poczuć się swoją postacią? Na pewno jest kilka łatwych do zdobycia rzeczy, które bardzo Ci w tym pomogą. Papieros, wypełniona wodą butelka po wódce, przepaska na oko ze starej czarnej koszulki, elegancka filiżanka pożyczona z serwisu babci, różdżka zrobiona z chińskiej pałeczki. To małe rzeczy, ale wciąż przypominają Ci o tym, kim jest Twoja postać i jak ją odgrywać. Pamiętam świetną sesję u Maestro, na której wszystkie postacie „paliły” papierosy. To był mroczny modern o szukaniu porwanej osoby, który zakończył się walką z zombie. Papierosy pasowały idealnie.
  • „6. Klepsydra”.
    Słabe. Karać gracza za niezdecydowanie, postawienie przed trudną decyzją (w tym taktyczną) do zastanowienia się, brak sszybkiej reakcji? Sesja RPG i tak nie ma płynności rozumianej jak w grach akcji video (tudzież w filmach) – po co ją nieudolnie symulować? Sesja RPG to rozgrywka turowa, jednocześnie nie jest sportem aby mieć limity czasowe.

    „9. Świeczki i szklanki”
    Ostatecznie trochę to miejsca zajmie, a nadal gorzej zadziała od lampy naftowej czy lampki pulpitowej.

    „10. Łatwe gadżety dla postaci”
    Kiedyś testowałem na swojej postaci, biorąc replikę pistoletu skałkowego. Ogólnie niby miły gadżet, ale nie zauważyłem w ogóle aby miał dla mnie jakiekolwiek znaczenie. Gadżety do ubierania przypominają zaś LARPa i jeśli ktoś potrzebuje ich do zabawy, raczej jest zainteresowany LARPem, a nie sesją RPG.

  • @michaprzygodzki:disqus
    Ale sesja to nie jest też partia szachów. Z reszta – klepsydrę stosuję tylko w przypadkach beznadziejnych a nie w każdej turze.

  • Trunek

    Laveris jak zawsze…

    Klepsydra nie jest karą dla Gracza za niezdecydowanie. Jest sygnałem, że nie jest on jedyną postacią. Zdarzało Ci się kiedyś czekać z sesją, bo jeden gracz nie potrafił jasno i przejrzyście zdeklarować akcji.

    BTW, rozgrywka turowa i limit czasowy nie wykluczają się. Są nawet bardzo często zbieżne. Nie proś nawet o przykłady tych zbieżności tylko rusz głową zamiast naginać rzeczywistość do swoich udziwnień

    • Trunek, kolejny troll post-polterowy, jak zawsze…

      Istnieje wiele innych, poza-growych, metod na przypomnienie graczowi że nie gra sam – bez karania go in-game, zabierania mu możliwości wpływania na fikcję. Przestoje na sesjach zawsze będą pojawiać się, a poszczególni ludzie najzwyczajniej potrzebują czasu do namysłu, szczególnie kiedy postawieni zostali przed trudnym dylematem w trakcie sesji RPG.

      Co do limitu czasowego tur, to pojawiają się głównie tam, gdzie rozgrywka turowa jest sportem. „Szybkie szachy” to konkurencja sportowa, dla przykładu. Wszelkie turnieje gier turowych – także.

  • Pingback: Zestaw małego MG | Radowit()

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close