Czyli: skąd się wzięła moc Twojego superbohatera?

Prowadziłem ze dwie kampanie, sam też grałem kiedyś w sesji superbohaterskiej i mam pewne spostrzeżenia co wyborów dokonywanych przez graczy gdy chodzi o źródło mocy ich bohaterów. Najłatwiej jest z megakorporacją robiącą eksperymenty (sam z resztą też tego użyłem), ale może jednak nie warto popadać w stereotypy i wybrać coś ciekawego, nieszablonowego, oryginalnego po prostu. Przecież nie wszyscy superbohaterowie są z próbówki, nie?

Przeczesałem wikipedię, tvtropes, przypomniałem sobie jakie superbohaterskie filmy widziałem i stworzyłem uogólnioną listę źródeł mocy dla superbohaterów. Do każdej pozycji starałem się też dopisać parę słów od siebie. Sugestie, podobieństwa, superbohaterów z tej kategorii. Po co to wszystko? Niedługo zaczynam kolejną superbohaterską kampanię – w Necessary Evil i myślę, że taki drobiazg przyda się zarówno mi (przy wymyślaniu NPC) jak i graczom (pozdrawiam!).

Zła korporacja robiła na mnie eksperymenty

Jako jeden z najbardziej popularnych, motyw omówię jako pierwszy. Co tu dużo pisać? Nasz bohater został złapany albo był mimowolnym świadkiem. A może to on przeprowadzał eksperyment? Przy korporacji też się nie upieram. To może być wojsko, NASA, mafia albo dowolna inna organizacja skłonna pobawić się życiem jakiegoś nieszczęśnika (w złych lub dobrych celach). A co spowodowało przemianę? Trucizna, specjalne substance, nieznane pierwiastki chemiczne, radioaktywne pająki, kosmiczne promieniowanie? Choose your destiny.

Sugerowane zdolności: właściwie dowolne, włącznie z supersprzętem, zależne tylko od możliwości danej organiacji i realiów świata.

Bohaterowie: Poison Ivy, Lizard, Black Widow, Doctor Octopus, Spiderman, Wolverine, Thing, Human Torch, Invisible Woman, Mister Fantastic, Captain America

Mam plan, wykonam go sam

Wariant poprzedniej metody, w której to bohater sam sobie tworzy supermoc. Konstruuje superstrój, tworzy serum, czy co tam mu przyjdzie do głowy.

Sugerowane zdolności: jak w poprzednim punkcie, ale ich siła zależy od możliwości jednostki, mogą być słabsze albo obiążone pewnymi trudnościami (np Banner zrobił Hulka zamiast drugiego Kapitana Ameryki).

Bohaterowie: Hulk, Batman, Catwoman, Robin, Batgirl, Steel, Hawkeye, Iron Man

Władca pierścienia

Bohater ukradł albo otrzymał przedmiot, z którego pochodzą jego wszystkie moce. Oczywiście, najlepiej aby było to coś, czego przeciwnik nie zabierze zbyt łatwo.

Sugerowane zdolności: dowolne, w zależności od tego, do kogo należał przedmiot/moc

Bohaterowie: Green Lantern, Silver surfer, Juggernaut

Taki się urodziłem

Świat filmowych X-Menów jest pełny ludzi, którzy rodzą się z supermocami. Po prostu. Bo mogą. Geny latają na lewo i prawo a potem wychodzi Charles Xavier.

Sugerowane zdolności: można pójść kilkoma drogami. Zrobić człowieka 2.0 z podwyższonymi zdolnościami albo X-Menów, gdzie ludzie rodzą się z motylimi skrzydłami i umieją ziać ogniem.

Bohaterowie: Darwin, Havok, Banshee, Frost, Gambit, Leech, Psylocke, Archangel, Colossus, Beast, Pyro, Mystique, Rogue, Storm, Cyclops, Magneto, Profesor X

Taki się urodziłem, ale gdzie indziej

Wariant poprzedniego punktu. Możliwości bohatera są całkiem normalne i porównywalne do zwykłych mieszkańców … krainy z której pochodzi. U nas trochę dziwi, że facet zionie ogniem, lata choć nie ma skrzydeł albo łapie kule w locie.

Sugerowane zdolności: zdecyduj, czy Twój bohater wygląda prawie (albo zupełine) jak człowiek, czy może jest zupełnie inny. Jeśli wygląda jak człowiek – zrób człowieka 2.0 (patrz poprzedni punkt), jeśli inaczej – skup się na mechaniczne oddanie jego zdolności (np głupio by było, gdyby miał skrzydła i nie latał, albo – te fioletowe świdrujące oczka mogłyby hipnotyzować albo rozpraszać przeciwników)

Bohaterowie: Superman, Supergirl, Loki, Thor

Dobrze,  że na mszę dałem

Zdolności bohatera mają związek z religią. Jest dawno potomkiem demona, ma misję od Boga albo pakt z diabłem.

Sugerowane zdolności: wybierz takie, które odzwierciedlą specyfikę bohatera (np latanie jeśli ma skrzydła) i dodaj coś extra – związanego z jego pochodzeniem, paktem lub misją.

Bohaterowie: Azazel, Ghost Rider

Się mieso…

Na pewno przemknęło Ci przez myśl, że te postacie nie są tak proste. Część posiada kilka źródeł swojej mocy – mutant wsparty dodatkową technologią, obcy który jest dziwny nawet na swojej planecie ze względu na efekt jakiegoś eksperymentu, człowiek o miernych supermocach obdarowany pierścieniem, który je potęguje. I tak dalej. Mieszaj aż wyjdzie coś fajnego :)

Lekcja: temat

Jak już wymyślisz dlaczego Twój bohater jest tak wspaniały i skąd się tego wszystkiego nauczył i siądziesz nad wymyślaniem konkretnych supermocy, pamiętaj o tym, że warto na początku określić, co ta postać ma umieć. W sposób ogólny opisać jej supermoce. Proszę tylko, nie popadaj w schematy. Co prawda żywioły i moce umysłu są zawsze w modzie, ale są też inne ciekawe kategorie. Możesz się zainspirować rodzajami pokemonów (for real), określić, że Twoja postać będzie przedtawicielem jakiegoś zawodu w wersji superbohaterskiej albo będzie imitować jakiegoś mitycznego potwora.

Jak widac, możliwości są ogromne, starczy tylko chcieć :D